Podział funduszy inwestycyjnych

Podział funduszy inwestycyjnych

Otwarte fundusze inwestycyjne można posortować według horyzontów inwestycyjnych (krótkoterminowa inwestycja aktywów funduszu, a często re-inwestycja lub inwestycje długoterminowe).

Istnieją fundusze inwestycyjne o krótkoterminowych, średnio i długoterminowych horyzontach inwestycyjnych. Horyzont inwestycyjny jest analogiczny do harmonogramu inwestora.

Typowym przykładem funduszy przeznaczonych dla inwestorów długoterminowych są otwarte fundusze nieruchomościowe

Wiele funduszy rynku pieniężnego dobrze wykorzystuje się do inwestowania pieniędzy tylko w krótkim okresie. Fundusze zapadalności są tymczasowe i kończą się na koniec okresu.
Otwarte fundusze różnią się również strukturą kosztów. Wyróżniamy tu fundusze bez opłat za sprzedaż. Są one często określane jako fundusze inwestycyjne (zwane również funduszami typu „bez obciążenia”). Środki te zazwyczaj mają wyższe roczne opłaty za zarządzanie. Z drugiej strony istnieją fundusze z pierwotną opłatą (maksymalnie 5% do 6%), które czasami określane są jako fundusze klasyczne (CF) lub klasy tytułów uczestnictwa A. Specjalną cechą w tym kontekście są fundusze wielokluczowe. Fundusz taki posiada kilka klas jednostek uczestnictwa, z których wszystkie mają własną strukturę kosztów. Jednak wszystkie klasy funduszu inwestują w te same zapasy.

Innym rozróżnieniem jest sposób zarządzania funduszem

W aktywnie zarządzanym funduszu menedżerowie funduszy decydują, które papiery wartościowe lub inne aktywa mają zostać nabyte na potrzeby funduszu. Starają się wybierać najbardziej obiecujące inwestycje w ramach warunków zakładu. Wzrost wartości funduszu zależy w dużej mierze od oceny i umiejętności zarządzania funduszem. Natomiast w przypadku tak zwanych pasywnie zarządzanych funduszy, z drugiej strony określony indeks jest dokładnie powtórzony lub inwestycja funduszu jest dokonywana na podstawie ustalonych formuł. Oznacza to, że możliwe są niższe koszty, ponieważ zarządzanie funduszami jest mniej skomplikowane. Z drugiej strony, w przeciwieństwie do aktywnego zarządzania, nie ma możliwości wybierania najlepszych ofert.